Debatten fra Litteraturhuset på torsdag handler om integrering. Da blir kronikken til Christian Tybring Gjedde tatt opp. Han er Stortingsrepresentant og leder av Oslo Frp. Han mener at det er alt for mange innvandrere i Norge, og at dette er en trussel mot det norske samfunnet. I kronikken skriver han om Norges innvandringspolitikk, samtidig som han blander inn sine egne meninger. Som er både sterke, og litt på kanten av hva en politiker kan uttale seg om. Et godt eksempel på dette er da han skriver i sin kronikk, at mennesker med flerkulturell bakgrunn, vil rive landet vårt i filler.
Ved debatten var blant annet Jan Bøhler fra Arbeiderpartiet med. Han mente at innvandrerne ikke var en trussel, og at det var viktig å blande de forskjellige kulturene helt fra skolestart. Dette var absolutt det motsatte av hva Gjedde mente. Han var for segregering. En venstrepolitiker fra Drammen var også tilstedet .Drammen ligger på andreplass over byer med flest innvandrere. Han forklarte hvor godt det flerkulturelle samfunnet fungerte, og hvordan alle ble inkludert. Blant publikum var det en lærer fra Fjell, Unni Helland, som har jobbet på Fjell skole i 38 år. Hun fortalte hvor spennende og interessant det var å jobbe med så mange elever fra ulike kulturer, og at det ikke var noe problem. Hun fortalte hvor flinke elevene var til å respektere hverandres kulturer og religion. Hun var flink til å snakke for seg, og fikk Gjedde til å se ut som den store stygge ulven. Noe han kanskje er, ut ifra det han skrev i kronikken og hvordan han framsto under debatten. Hun har dessuten skrev en bok, som heter "Det flerkulturelle klasserom". I boka tar hun oss med i sitt eget flerkulturelle klasserom, hvor hun forteller om den mangfoldige skolehverdagen. Under debatten kom hun med et veldig godt eksempel, hvor hun brukte Ola og Ali som utgangspunkt. Ola er etnisk norsk, men har ikke spesielt bra karakterer, verken i bokmål eller muntlig. Ali er født og oppvokst i Norge, men har foreldre men utenlandsbakgrunn. Han får toppkarakterer i norsk. Er Ali norsk?
Det er en sammenheng mellom debatten og kronikken til Shazia Sarwar. For det første, så handler både debatten og kronikken om integrering. I kronikken skriver Sarwar om nøkkelen til det norske, altså det som skal til for å bli sett på som norsk. Det debatteres også om hva som er etnisk norsk. Eksempelet jeg nevnte tidligere, kan sammenlignes med da Sarwar måtte fylle ut et ekstra skjema på første skoledag, selv om hennes sønn var både født og oppvokst i Norge, og hadde norsk som morsmål. Både debatten og kronikken handler også om kultur og flerkultur. En annen sak som også blir tatt opp i debatten og kronikken, er barn og skolegang. Gjedde var som sagt for segregering, at man skulle ha de med flerkulturellbakgrunn i en klasse og etnisk norske i en annen. Bøhler derimot, var for å blande. Dette tok Sarwar også opp i sin kronikk. Hun mente også at det ikke var riktig å skille klassene etter hvor du kom fra og hvor mange pigmenter du har.
Personlig synes jeg at det er viktig at barn fra forskjellige kultur omgås med hverandre. Da føler alle at de er inkludert, og det gir et bedre fellesskap. Vi lever i 2010, og det er på høy tid at vi endrer holdningen mot et flerkulturelt samfunn. Selv om det er typisk norsk å være best og er så glad i vår norske kultur, må vi ta imot andre kulturer med åpne armer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar