torsdag 16. september 2010

Ulik referanseramme

For ikke mange år siden, var det veldig populært med hullete bukse. Buksene skulle se slitte og gamle ut, og "alle" det. I sommerferien det samme året, var jeg i Tyskland på familieferie. En dag da jeg og en venninne skulle ta heisen, hadde jeg på meg en hullete bukse. Da vi kommer inn i heisen, står det allerede to eldre mennesker der. Vi stelte oss derfor pent og forsiktig ved siden av. Det tok ikke mange sekundene, før den ene damen begynte å peke. Deretter dulter hun forsiktig bort i mannen sin som stod ved siden av. Deretter lo de litt begge to, og utvekslet noen ord på tysk. De snakket ganske lavt, men både jeg og venninnen min forsto godt at det var den hullete buksa jeg hadde på meg, de sto og snakket om. Heisturen føltes veldig lang, og de stoppet ikke å stirre på buksen min. Jeg følte meg utrolig dum der jeg sto. For dem var det jo helt unaturlig å gå med hullete bukse, og det var siste gang jeg brukte den buksen i Tyskland. 

1 kommentar:

  1. Veldig bra eksempel! Kort og greit. Jeg kan se for meg situasjonen og hvorfor du opplevde den som du gjorde ;)

    SvarSlett